Czym różnią się metody regeneracji DPF?
Czyszczenie filtrów DPF jest ekonomiczniejszą opcją dla zachowania tychże elementów w dobrym stanie. Na rynku możemy spotkać się z różnymi metodami skutecznej regeneracji filtrów cząstek stałych. W tym artykule opiszemy najpopularniejsze z nich.
Najbardziej popularnymi sposobami na regenerację filtrów cząstek stałych są 4 metody. Wśród nich znajdują się:
Na czym polegają te metody oczyszczania filtrów? O tym poniżej.
Regeneracja FAP metodą wodną jest obecnie chyba jedną z najczęściej stosowanych. Filtr umieszcza się na blacie kabiny czyszczenia i podłącza do rury wodnej. Program dopasowuje się do rodzaju filtra i jego rozmiaru. Filtr jest czyszczony z pomocą wody, a następnie suszony z użyciem gorącego powietrza. Cały zabieg trwa od 30 minut (dla filtrów samochodów osobowych) do maksymalnie 120 minut dla samochodów ciężarowych.
Metoda wodna pozwala na całkowite usunięcie osadów PM10, a także oczyszczenie filtru z osadów ceru i oleju. Z jej pomocą możliwe jej oczyszczenie wszystkich rodzajów filtrów cząstek stałych, jak i katalizatorów o różnej wielkości. Filtr, który jest generowany w taki sposób zachowuje swoja integralność. Również pod względem obecności metali szlachetnych.
Regeneracja filtrów DPF obróbką cieplną rozpoczyna się wraz z rozcięciem elementu i umieszczenia go w piecu o temperaturze, która rośnie do osiągnięcia 600-700 stopni Celsjusza. W taki sposób możliwe jest utlenienie pozostałości węgla. Zakończenie regeneracji następuje wraz z zespawaniem filtra. Regeneracja obróbką cieplną wymaga nieco więcej czasu i może zająć łącznie nawet do 48 godzin.
Z pomocą obróbki cieplnej możliwe jest usunięcie osadów PM10. Niestety działanie wysokiej temperatury będzie rozpuszczać cer, który osadza się na ścianach filtra. Wadą tej metody jest także uszkodzenie integralności filtra.
Filtr zanurza się w pojemniku z wodą, który jest poddawany działaniu ultradźwięków. Pęcherzyki przez nie wytworzone powoduje odłączanie się osadów od warstw filtra. Czas trwania oczyszczanie wynosi 12-24 godzin. Zaletą takiego rozwiązania jest bardzo dogłębne oczyszczenie filtra, niestety tego typu metoda może być nieskuteczna dla filtrów o dużych wymiarach. Decydując się na ten sposób regeneracji, warto mieć świadomość, że możliwe jest uszkodzenie filtra w wyniku drgań generowanych przez ultradźwięki.
Właścicielem i autorem strony jest: VAG-EXPERT Niezależny Serwis Samochodów Volkswagen Audi Seat Skoda Porsche