Zapchany DPF objawy

Samochody z silnikiem diesla przyzwyczaiły nas już do dymu z rury wydechowej. Jednak niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z poważnego problemu zapchanego filtra cząstek stałych. Jakie są objawy zapchanego DPF? Pierwsze sygnały świadczące o tym, że filtr cząstek stałych zaczyna się zapychać to zbyt częste próby jego wypalania filtra podczas jazdy.

Sterownik silnika podejmuje próby regeneracji filtra poprzez wypalanie podczas jazdy kiedy odbierze sygnał z czujnika różnicy ciśnienia o zwiększonym oporze w przepływie spalin układu wydechowego przez DPF.

filtr DPF

Jak poznać, że trwa proces tzw. wymuszonej regeneracji?

Wypalanie takie w niektórych samochodach jest sygnalizowane poprzez zapalenie odpowiedniego komunikatu na liczniku oraz/lub lampki kontrolnej DPF. Nie każdy diesel sygnalizuje procesu wypalania. W pojazdach, które nie informują użytkownika o wypalaniu filtra DPF rozpoznać, że uruchomiła się procedura wypalania zapchanego filtra można po podwyższeniu obrotów na biegu jałowym oraz uruchomieniu najwyższych obrotów wentylatora chłodnicy. Podczas wypalania spada również moc samochodu oraz dezaktywuje się system start-stop.

 

Zapchany filtr DPF objawia się również spadkiem mocy i zwiększonym zużyciem paliwa.

 

Jeżeli filtr osiągnie poziom zanieczyszczenia, który w danym modelu uznawany jest za krytyczny, auto przejdzie w stan awaryjny, co objawi się znacznym ograniczeniem mocy, oraz zostanie zasygnalizowane lampką na liczniku. W żaden sposób nie pomoże tutaj użycie oleju silnikowego.

 

Jeśli samochód stracił moc wszedł w tryb awaryjny i sterownik zapisał błędy:

  • P2463 Filtr cząstek stałych – zbyt duże nagromadzenie (błąd zapchania)
  • P2002 Filtr cząstek stałych – za mała skuteczność (błąd zapchania)

to prawie na pewno oznacza że mamy zapchany DPF lub FAP.

 

Gdy tylko pojawią się objawy zapchanego filtra, warto udać się do serwisu zajmującego się tego typu regeneracjami. Wycięcie DPFa mija się z celem – przez taką usługę, Twój diesel nie przejdzie badania technicznego. Po usunięciu filtru, zgodnie z prawem nie możesz udać się do niektórych części świata (np. Berlin). Tamtejsza policja jest bardzo restrykcyjna w zakresie ochrony środowiska (w tym ilości spalin, które wydobywają się do atmosfery). Niestety, Twój serwisant Ci o tym nie powie, przez co słono możesz zapłacić za mandaty.

 

Nie przerażaj się na widok sadzy – zapraszamy do vag-expert, w którym zajmiemy się Twoim zapchanym filtrem dpf. Zaoszczędź swój czas na wymianę dpfa. Przejdziemy cały proces wypalania, a Twój silnik będzie dużo lepiej pracował. Po całym zabiegu, jeśli będzie trzeba zrobimy krótką trasę po mieście dla Twojej pewności rzetelności naszych działań.